Croeso! Op naar de Kelten!

Geen spaghetti bolognese...

Nope, geen spaghetti bolognese voor mij... Bologne, zoals ik al eerder zei: de rode stad. Dat is niet het enige waar ze om bekend staat. Zo heb je de twee middeleeuwse torens en... spaghetti bolognese. Ik heb zo hard mijn best gedaan om de traditionele spaghetti Bolognese afkomstig uit Bologne te proeven, maar ik heb gefaald. Ik heb vele restaurantjes bezocht, maar verder dan spaghetti pomodoro kwam ik niet. Okee, ik ben natuurlijk wel een gierige Nederlander dus ik ben niet naar de goede -dure- restaurants geweest. Maar wie wil er dan ook 20 euro betalen voor een bord spaghetti?! Helaas geen spaghetti bolognese, maar wel die torens waar ik het eerder over had! Samen met het centrale plein zijn de torens de toeristische attractie van Bologne. Ooit stonden er zo'n 70. Nu zijn er nog twee over. Ze zijn rond het jaar 1100 gebouwd. En dat is te zien! :-P Middeleeuws tot en met! In Italie zijn de gebouwen gepleisterd met allerlei pastel kleuren. Overal versierinkjes en tierelanteintjes. Niet hier. Twee hoge, vierkanten, massieve, bakstenen torens. En eentje... Eentje staat gevaarlijk scheef. Nou, ik wist dus niet eens dat die torens er waren.. Het is niet zo dat ik me erg ingelezen had die dag aan het zwembad. Dus opeens aan de eind van de straat zag ik een van de twee torens. Toen snapte ik eindelijk waarom er op iedere kaart van Bologne een lange rechte en een korte scheve streep in het centrum staat! Ik was dus als een nitwit door het centrum aan het lopen. Ik had nog net wel opgezocht hoe ik naar het centrale plein moest lopen. Dat was een flinke wandeling! :-P Maar wel een mooie. Wat is Bologne een mooie en prettige stad :) Eenmaal op het plein stond ik even met mijn mond open te kijken. Wat een variatie aan grote indrukwekkende gebouwen. Okee, even een plekje op een trapje zoeken en even lezen waar dit plein om draait, dacht ik. Palazzo hier, Basilica daar... Okee, kan wel eens kloppen dacht ik zo. Fontein centraal. Fontein? Ik heb geen fontein gezien! Nou, die stond dus recht achter me... (A) Whoopsie. Maar dat betekende dat er nog een heel stuk plein was! En ja hoor, ik was maar op het voorstukje van een groot plein :-P Weer voelde ik me niet al te snugger. Allemaal leuk en aardig, maar tijd om weer verder te gaan. Ikke weer aan de wandel. Zie ik dus die toren. Nou mooie grote winkelstraat (ja, je kunt er ook goed winkelen ;) ) op naar die toren. Het is vast interessant daar. Nou, dat viel best tegen. Vanalles afgezet voor werkzaamheden.. Al ben ik er toen natuurlijk dus wel achter gekomen hoe het met die torens zit. Volgende bezigheid! Nou, wat wist ik van Bologne? Het heeft een universiteit, het is rood, hier komt de spaghetti bolognese vandaan en het heeft een interessant plein. Nou, allemaal gezien en gedaan! Maar er bleef nog een ding over! En niet minst belangrijk.. Er zit hier een gelato-maker van wereldklasse!! =D Nou, dat wil ik wel eens proberen, dacht ik zo! En toevallig zat 'ie in de straat waar ik in stond. Helemaal goed! Okee, wel totaal aan de andere kant van de straat en de straten zijn hier lang.. Maar zeker een wandeling waard! Dus ik op naar de ijsmaker :) Hij zit buiten het centrum en dus buiten het toeristische gebied. Maar dat vind ik wel leuk; om te zien hoe een stad er -echt- uit ziet. En ik blijf erbij, Bologne is een mooie stad. En toen was 'ie daar! De gelateria! Ik naar binnen: helemaal vol met Italianen. Nou, dan moet het wel een goede zijn ;) Had 'ie allemaal interessante (met eigen rechten :o ) smaakjes! Ik op aanraden van de jongen achter de balie twee 'huis'smaken uitgeprobeerd. Nou, ze weten daar dus echt wel wat ijs maken is =D Lekker! Weer terug naar het centrum. Dus ik loop tussen allemaal mooie onbekende straatjes terug richting bus. Alleen had ik nog best veel tijd over. De bus die ik wilde reed namelijk maar een keer per twee uur. Dus toen had ik onderweg nog wat tijd op te vullen. Zie ik daar een deur met Italiaanse tekst erop en dat je er 3 euro voor moest betalen. Nou, mooi. Iets toeristisch dat goedkoop is :-P (Ja, zelfs de toeristische dingen zijn hier -meestal- niet in het engels :-s) Dus ik naar binnen. Meteen een smalle wenteltrap ophoog en geen kip te zien -of te horen-. Het zal wel, dacht ik. Ik had toch echt mensen uber wit met fototoestel en kaart naar buiten zien komen dus ik zal hier ook wel mogen komen :-P Dus ik loop verder en ik dacht nog:'Dit zal toch niet zo'n toren zijn? Neh, die staat iets verderop..'. En jawel hoor: het was de toren! De 92 meter hoge toren die ik aan het beklimmen was! En dat zijn best veel tredes :-P Maar als je dan boven bent snap je wel waarom Bologne de rode stad genoemd wordt. Je kunt het al van de grond zien hoor. Bijna alle gebouwen zijn van rood baksteen en/of zijn rood gepleisterd. Naast het ijsje had ik dus ook nog een zwembad en woonde ik in een bungalow die ik zelfs een dag en nacht helemaal voor mezelf had. (Luxe!) Al moet ik zeggen dat ik ook wel hele leuke huisgenootjes heb gehad. Twee meisjes uit Australie waarmee ik gezellig aan het zwembad heb gelegen en mee uit eten ben geweest. En ook nog twee jongens die zelfs een 'goodbye' briefje hadden achtergelaten toen ze 's ochtends heel vroeg weg moesten en ons (nog een huisgenootje) niet wakker wilden maken. Dat vond ik wel heel lief. Bologne beviel me wel ;) Jammer van de zere voet, want daardoor doe ik wel veel minder op een dag dat ik anders zou doen. Het is nu vooral wandelen, zitten, wandelen, zitten, wandelen, plaats van bestemming, eerst even zitten. Niet zo leuk.. :( Ach, ik ben wel al veel verder in mijn boek =D :-P Nu ben ik in Venetie. Ik ben hier al drie dagen :-P Maar dat is een verhaal voor de volgende keer, want ik ben nog niet klaar hier ;) Al moet ik wel zeggen: de doktoren kunnen niet eens engels! :o :-P Groetjes! x Natasja P.s. Ik ga lekker wel zwemmen in Venetie! Maar niet op Lido. Dat vind ik vies :-P Nee, het hostel zit voor een nacht vol dus ik blijf voor een nacht op het vasteland ;) En ik heb me ook niet in kleine bootjes laten lokken :-P De rest over Venetie vertel ik de volgende keer :)

Reacties

Reacties

Marco

Wel slecht hoor!!! Die spaghetti niet gegeten te hebben!! Schaam u diep;-)

wel mooi te lezen dat je het zo erg naar je zin hebt! Maar doktor? Waarom Doktor? Wat was er dan?

Knuff

K@rin

Een heerlijk leesverhaal weer....;-0 eN ACH mss eet je ergens anders wel een echte spaghetti bolognese ook al is dat dan neit in de plaats zelf....you never know....

Hoe'st met voetje verder?

p.s. stuur eens wat zon en warmte deze kant op, het weer hier wil niet nu...

Martijn

En het gaat maar verder, sfeer proeven en de toerist uithangen, doe je goed! Veel plezier nog.

Daan

is spaghetti pomodore (spaghetti met tomaat) niet gewoon de spaghetti bolognese? ik bedoel, wat zit er nog meer op een spaghetti bolognese?

maar wat is er met je voet? ben je daarvoor naar de dokter gegaan? ik maak me ZORGEN!

jee! venetie! veel plezier!

liefs
daan.

ps. ik heb nu vakantie!!!

Mama

Schitterend al die verhalen over Italie, daar zie je dus echt heel veel. Maar ik vond het wel allemaal zo in de ikvorm nou hoor ik gisteren van papa dat je daar dus ook echt alleen bent (vind ik niet zo leuk hoor) Doe je wel voorzichtig he. En wat is er met je voet gebeurd ?

kusjes Mama

Natasja

Reizen alleen gaat prima, hoor ;) Heel veel mensen reizen alleen. Je moet gewoon geen gekke dingen doen. En ik ben van nature al erg voorzichtig :-P Nope, nog geen problemen gehad of zien aankomen ;)

Tja, die voet. Ik heb geen idee! Daarvoor was ik bij de dokter, ja. Alleen daar kunnen ze dus ook geen Engels. Leg dan maar eens uit hoe en wat... Nou ik kreeg dus pijnstillers voorgeschreven. Maar die wil ik niet. Dus die heb ik niet opgehaald. En de dag nadat ik bij de dokter was knapte er dus ook iets in de andere voet dus nu heb ik er 2 :-S Maar vanmiddag post ik een nieuwe blog. Lees je er meer over ;)

En nee, pomodoro is niet hetzelfde als bolognese :-P Er zit ook gehakt in en misschien meer groente (weet ik niet zeker) en dan stoppen ze er in Bologne dus nog iets in. Dus ik wilde dat proberen.

Mama

Fijn dat je weer naar huis komt, is ook best lang geweest he, wij zorgen dat we er ook zijn dus tot straks

Mama en Arie

Frank Nederhand

Viva Italia, leuk hoor. Ik google-de met "nou leuk hoor allemaal" en ja hoor: het Bolgne(se) verhaal. Nou: leuk hoor!; allemaal de groeten.
frankhvo@hotmail.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!